Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Bombay, India van marf - WaarBenJij.nu Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Bombay, India van marf - WaarBenJij.nu

Dag 1 en 2

Door: Marf

04 Mei 2006 | India, Bombay

Zo, daar zijn we dan! Nu alweer dag 2 in Mumbai!

Gister aangekomen na een lange reis. 's Ochtend om half 11 op schiphol vertrokken, eerste stop was in Frankfurt, daarna vlogen we door naar Koeweit waar bijna alle mensen uitstapten. Daarna door naar Doha (Qatar). Daar kwamen we rond de klok van 21.00 aan. De plaatselijke temperatuur was op dat moment zo'n 33 graden Celsius. Vervolgens zijn we naar de incheck balie gegaan om de boarding pass voor de vlucht Doha-Mumbai te krijgen. Een halve Chinees zou dit wel even regelen. Na 10 minuten wachten kwam hij terug met de mededeling dat de vlucht al vol zat en dat we via Delhi naar Mumbai moeten vliegen (das dus om).
Wij vragen of er echt geen mogelijkheid was om direct te vliegen. Moesten we met een andere vrouw gaan praten (half Chinees). Zij plaatste ons op de reservelijst. Uiteindelijk na ruim 1 uur vol spanning gewacht te hebben kregen we te horen dat we toch nog meekonden. Dit was ongeveer 20 minuten voordat het vliegtuig zou vertrekken. Uiteindelijk stegen we om 22:50 op en kwamen rond 4:45 (plaatselijke tijd) in Mumbai aan. De temperatuur bedroeg op dat moment 27 graden Celsius. Na het invullen van alle formulieren over wat je komt doen etc kwamen we bij het tweede spannende moment: bagage ophalen. Het duurde even maar we kregen toch beide tassen te pakken.
Toen zijn we richting de uitgang gelopen om onze driver te zoeken. Geen driver te zien. Natuurlijk had ik aan alle familieleden het adres gegeven waar we slapen en de telefoonnummers van de contactpersonen, maar zelf had ik deze niet bij. Toen hebben we maar iemand gebeld die bij het programma betrokken is. Na een gesprek waarbij we elkaar nauwelijks konden verstaan vanwege de slechte verbinding en haar gebrekkige Enegls, vertelde ze me dat ze een driver zou sturen. Wij wachten... Na 20 minuten ging de telefoon: de driver had een ongeluk gehad. Of wij de taxi konden nemen. Op dat moment waren we dus vrij moe en hadden geen idee waar we heen moesten... Nadat het vrouwtje aan de andere kant van de lijn 5 minuten lang had geprobeerd om het adres te spellen, zei ik dat ze beter een smsje kon sturen met het adres. Daarna taxi geregeld. Het eerste taxi ritje in Mumbai was zo'n ervaring, niet normaal. Allereerst was het tropisch warm, dus zweten. Verder kwamen we meteen langs de eerste sloppenwijken, waar het erg stonk. Verder hebben we in een taxirit van 20 minuten zoveel indrukken opgedaan, niet normaal meer! Dwars door allerlei straatjes tuterend en geen idee of er verkeersregels waren kwamen we rond 7.00 aan bij ons appartement. Na het betalen van het veel te hoge bedrag van 220 rupee (5 euro ofzo) zijn we naar binnen gegaan en maakten we eerst contact met onze huisgenoot Jerimy (Canada). Hij zat hier al een maand en begon meteen te vertellen wat we allemaal moesten en konden doen! Om 8.00 zijn we toch maar even gaan slapen want we waren allebei kapot.

Om 11.00 opgestaan en kennis gemaakt met Sempara (begeleider) en onze eigen kokkin (Chaja). Daarna geluncht/ontbeten: rijst met linzen en spicy saus. Omdat we allebei benieuwd waren naar de stad, hebben we meteen een taxi gepakt richting zuiden van Mumbai waar het centrum ligt. Na 1 uur tuterend door rood te zijn gereden kwamen we aan in de wijk Colabo. Vanaf daar zijn we gewoon gaan lopen om rustig te wennen aan de mensen, de cultuur en de armoe. Want je ziet echt veel mensen die langs de straat leven en geen/weinig geld hebben. Omdat je Westers bent wil iedereen je wat aansmeren: wereldkaarten, eten, drinken, massages (door lelijke vieze mannen), schoenen poetsen (2 Rupee), op een weegschaal staan (2 Rupee) en noem het maar op.
Om 18.00 waren we kapot van het lopen, de indrukken en de korte slaap en zijn we maar terug gegaan. Onderweg nog lekker fruit gekocht en daarna gedineerd (zelfde eten als middag eten). Om 22.00 zijn we gaan pitten. Helaas deed de airco het niet :S waardoor ik om 23.00 doorweekt in slaap ben gevallen.

Vanochten zouden we rond 08.00 opstaan om richting Elephant Island te gaan. Dit werd 9.00. Eerst ontbeten; wat het was? Geen idee, maar wel lekker! Jerimy was vrij dus hij had wel zin om mee te gaan met ons richting centrum. Omdat hij hier al een maand zit, wist hij hoe alles werkt. Dus we gingen met de trein.
Cursus 1: hoe gebruik ik een trein in India:
-Koop een kaartje bij het loket (te herkennen aan de wachtrij)
-Zoek het perron (niet te herkennen, dus vraag het)
-Stap in de trein terwijl andere mensen proberen uit te stappen, want de trein stopt maar zo'n 10 seconden, dus wees snel
-Wurm je door de massa naar een plaats waar je rustig kan staan en ademhalen, want het is veel te warm en te druk om iets anders te doen
-Stap bij de juiste bestemming uit de trein terwijl andere mensen instappen.
Weer een hele ervaring rijker!
Omdat Jerimy al op Elephant Island is geweest hebben we besloten om dit naar morgen te verplaatsen en eerst naar het museum of Wales (volgens mij heette het zo) te gaan. Kosten: 300 Rupee voor toeristen en 6 Rupee voor studenten. Wij hadden gelukkig onze collegekaart bij, dus betaalden we ongeveer 10 euro cent ipv 5,5 euro! Daar hebben we beetje rondgekeken en zijn we rondgeleid op een Ghandi tentoonstelling door het plaatselijke personeel. Omdat we van hun alles moesten en zien en zij in de meerderheid waren, zijn we hier bijna anderhalf uur geweest. De rest van het museum hebben we toen maar snel afgewerkt want we hadden honger en dorst!
Jerimy wist een lekker restaurant dus zijn we daar het plaatselijke eten gaan ontdekken. Na een overheerlijke maatlijd met kip, lam, rijst, brood en een goede yoghurt shake hebben we de trein naar Bandra genomen. Omdat we de cursus 'hoe gebruik ik een trein' goed hadden doorlopen waren we op tijd in en uit de trein. Bandra was dus een wijk waar ontzettend veel goedkope winkels zitten! Daar hebben we een tijdje rondgewandeld waarna we de autoriksha hebben genomen richting Santacruz East waar wij zitten. Nu zit ik dus mijn eerste avonturen te typen.

Samengevat dag 1 en dag 2:
-Alles wat je hier ziet is totaal anders van wat ik verwacht had, het is daarom zo indrukwekkend!
-Mumbai is een ontzettend mooie, drukke stad maar tegelijkertijd vies en arm!
-De meeste mensen zijn heel behulpzaam en proberen je niet af te zetten
-Het is warm
-Het aantal bedelaars valt reuze mee
-Het eten is heerlijk
-Het is warm!!

Zo, nu stop ik er maar eens mee want ik begin dorst te krijgen, helaas geen alcohol hier te krijgen tenzij je er veel geld voor neerlegt...

Morgen Elephant Island en een of andere moskee! Zaterdag naar een natuurpark en zondag introductie van het programma. Daarna maandag-vrijdag meelopen in ziekenhuizen!

Tot laterzzz

Groetjes,

Marf!!

• 04 Mei 2006 - 13:51

Anniek:

Heej Marf! Ik heb net ongeveer hetzelfde verhaald gelezen bij de Tim, maar het blijft indrukwekkend! En verder blijf je een zweetpeen en je hoeft niet altijd bier te drinken! Zo dat moest ik ff kwijt! xxxx Anniek

• 04 Mei 2006 - 14:25

Sasa:

Hee marf, wauw wat een verhaal vooral die trein zeg. En ik ben het met Anniek eens je hoeft niet altijd bier te drinken Ik neem er zometeen hier een op het terrasje :-p
    Veel plezier nog maar dat komt vast goed.
    xxxjes Sasa

Christiaan

• 04 Mei 2006 - 14:52

Harm:

marfje,
    leuk verhaal zeg, mocht geneeskunde mislukken zou ik maar eens denken aan de journalistiek....
    in ieder geval veel plezier daar en succes met het zweetdrama
    groetjes harm

• 05 Mei 2006 - 10:31

Jan:

Ah linzen zijn geweldig worden nooit saai :p wen er maar vast aan... EN omdat jij geen bier kan betalen daar, zal ik er dit weekend eentje extra drinken in jouw naam! Nog heel veel plezier daar in mumbai en denk eraan veilig vrijen doe je met een rietje...

• 05 Mei 2006 - 14:50

Paul:

Kerel! Klinkt allemaal goed baasje... Alleen wel afkicken voor jou zonder bier ;) Maar dan hoef je die pinten tenminste niet meer uit te zweten!
    Veel plezier!
    Grtzz Paulus

• 05 Mei 2006 - 20:11

Nicole Goedee:

Fantastisch, wat je nu al gezien hebt!! Geniet er beiden van!! Groetjes Nicole.

• 07 Mei 2006 - 17:29

Loes:

Yebo!
    Gelukkig heb ik eerst even de reactie van Anniek hieronder gelezen voordat ik aan je verhaal begonnen ben... had Tim z'n site ook al gelezen. Tijd is kostbaar en internet niet heel snel in Zuid-Afrika, dus ik vertrouw er maar even op dat Tim's verhaal volledig was! ;)
    Geniet van jullie tijd in India en ik zal proberen jullie belevenissen een beetje te volgen. Gelukkig zijn de zomerfeesten al snel na onze terugkomst, dus voor het geval het niet lukt up-to-date te blijven, kunnen we dan bijpraten!
    x Loes