Kashmir, Don Corleone en de bergen - Reisverslag uit New Delhi, India van marf - WaarBenJij.nu Kashmir, Don Corleone en de bergen - Reisverslag uit New Delhi, India van marf - WaarBenJij.nu

Kashmir, Don Corleone en de bergen

Door: Marf

15 Juni 2006 | India, New Delhi

Hallo iedereen,

Hier zijn we weer! Met alle avonturen in het prachtige Kashmir!

Op donderdag 8 juni zijn we na een goed ontbijt in de zon in delhi (38 graden) vertrokken naar het reisbureau. Daar kregen we te horen dat we om 11.15 richting Srinagar in Kashmir zouden vliegen. Wij dus meteen richting het vliegveld en na een kopje thee zijn we voor de zoveelste x opgestegen.
Onze piloot had de avond vantevoren echter teveel kingfisher gedronken, dus het recht houden van het vliegtuig en de landing waren nogal schokkerig.
Aangekomen in Kashmir wachtte de plaatselijke legermacht ons al op. Het blijkt dus dat hier om de 100 meter 1 soldaat staat, want je weet maar nooit met die Pakistanen. Het is iig wel een goede manier om de werkeloosheid terug te dringen!
Een of andere gladde moslim stond ons op te wachten en nadat hij onze envelop met informatie/vouchers had afgepakt heeft hij ons naar onze ‘Houseboat’ gebracht. We zouden dus 4 dagen in een soort woonboot slapen. Daar aangekomen stonden we verbaasd van de luxe. Samen een grote kamer met bad en douche, dus wij zouden ons wel vermaken! Tevens nog een huiskamer met TV (en voetbal) en een eetkamer. Aangezien er verder alleen een of andere bejaarde, dikke Amerikaan op de boot zat, hadden wij dus ruimte zat.
Na ongeveer een half uur in de zon gezeten te hebben, maakten we kennis met de enige echte Don Corleone himself. Een dikke Indiaanse moslim met een bodywarmer en te veel borsthaar, kortom de perfecte maffiabaas! Hij wist precies wat wij wilden: eerst 2 dagen beetje in Srinagar hangen, boottochtje maken op het prachtige Dal Lake, daarna 5 dagen de bergen in, nog 1 dagje chillen en dan met de bus naar Jammu! En dat alles maar voor 600 euro, geen geld toch voor 2 Westerlingen! Nadat wij het gevoel hadden afgezet te zijn, hebben we toch maar toegestemd, want met die kerel viel niet echt te onderhandelen (en wij voelden zijn maffiavriendjes al in onze nek hijgen).
Daarna moesten we maar gauw geld gaan halen, want voordat er iets kon gebeuren moesten we betalen! Wij dus met de boot terug naar het vaste land samen met onze gids, begeleider, bewaker en nu inmiddels vriend Showkat. Eerst hebben we de Mongol Gardens gezien. Twee prachtige tuinen die aangelegd zijn tussen het Dal Lake en het begin van het Himalaya gebergte. Daarna nog ff geinternet en de familie laten weten dat we in Kasmir zaten. Daarna pinnen, terug naar de boot, beetje hangen, voetbal kijken en slapen.

Vrijdag 9 juni
Nadat Showkat een heerlijk ontbijt had verzorgd zijn we met de boot van de familie Corleone het beroemde Dal Lake opgegaan om alles eens goed te bekijken. Het is hier net Venetie: dorpjes die midden in het water staan, prachtige natuur en super vriendelijke mensen. Onderweg zagen we nog een schooltje en toen de kinderen ons zagen sprongen ze pardoes in het meer om ons achterna te zwemmen om maar op de foto te mogen. Na ongeveer 1,5 uur meerden we aan en hebben we over de markt gelopen en de moskee bekeken. Omdat het vrijdag was, was het dus erg druk! Samen met Showkat nog een heerlijke Muttonmeatball gegeten bij een ‘vriend’ van hem. Daarna via allerlei dorpjes in het water terug richting het boathouse. Onderweg nog gestopt wij 2 souvenirshops die ons allerlei zooi wilden verkopen, maar wij hadden daar niet echt meer behoefte aan. Ff tussendoor: Kashmir staat bekend om zijn schitterende tapijten, papiermarche kunstwerken (ik heb nog gezocht naar een standbeeld van Jaap Stobbe, maar helaas niet gevonden) en lederwerk. Verder drinken ze allemaal thee hier, dus wij ook! Elke dag minstens een liter Kasmirthee, wat trouwens best lekker is!
Terug op de houseboat hebben we heerlijke kip gegeten en daarna onze spullen gepakt voor de trektocht die zaterdag zou beginnen!

Zaterdag 10 juni
Om 7.00 opgestaan en goed ontbeten. Om 8.00 samen met Showkat, onze privekok en de taxichauffeur de taxi volgeladen met allerlei kampeerzooi en daarna richting de bergen gereden. Onderweg nog gestopt om een voetbal te kopen, wat eten in te slaan en natuurlijk om thee te drinken!
Rond 11.00 kwamen we aan in een klein dorpje waar onze ‘horsemen’ en de paarden al stonden te wachten. Omdat het pakken van de paarden vrij veel tijd kostte, gingen we eerst ff wat drinken bij een van de horseman. Het was natuurlijk weer thee, alleen deze keer met iets teveel zout…
Om 12.00 begon de trektocht dan eindelijk. Het zou een zware dag worden, want we gingen steil naar boven toe. En deze trektocht zou niet de standaard trektocht worden, maar eentje waarbij je de paden links laat liggen en gewoon dwars door de wildernis trekt! Tim en ik liepen al gauw op kop en Showkat, die al heel wat tochten erop had zitten, vond dat we het maar wat rustiger aan moesten doen. Onze kok was trouwens vanaf het begin zijn eigen weg gegaan, dus de vraag was of we die nog levend terug zouden vinden. Op weg naar de top heb ik nog ff op ons paard gezeten, wat trouwens best vet is! Rond 16.00 kwamen we uiteindelijk aan bij onze eerste overnachtingsplaats. Een grasvlakte midden in de bergen bij een klein bergriviertje en tegenover de Gipsy-people (soort zigeuners). Wij thee drinken terwijl ons ‘personeel’ onze tent in orde maakte en onze bedjes! Daarna heeft de kok heerlijk gekookt en zijn Tim en ik naar de WC gegaan (achter boomstronk nummer 2, gebukt in het gras). Nog ff gekaart met Showkat en onze kok en daarna vroeg naar bed omdat het toch wel een zware dag was geweest en er ‘s avonds niet zoveel te beleven valt zonder licht. Rond 21.00 lagen wij allebei al fijn te dromen…

Zondag 11 juni
Om 8.00 wakker geworden en aangeschoven bij het ontbijt dat bestond uit gebakken ei, toast met jam en verse meloen. Dat alles met uitzicht op de besneeuwde toppen van de Himalaya-gebergten. Echt een fantastisch moment!
Onze begeleiders deden het rustig aan, dus om 11.00 begonnen we pas te lopen. Het zou een korte tocht worden naar een bergmeer. Al klauterend over rotsen en springend over meertjes kwamen we na 2 uur aan bij onze volgende kampplaats. Omdat tim en ik er nog geen genoeg van hadden, hebben we ff snel gelunched zijn daarna om het meer gaan wandelen. Dit bleek nog een hele opgave, want er lag veel sneeuw (=glad) en er waren geen paden waar je op kon lopen, dus het werd klimmen, klauteren en glijden. Onderweg nog ff gepauzeerd met koekjes op een uitstekende rotspunt waar we een prachtig uitzicht hadden op het meer en de omliggende bergen.
Vervolgens verder gelopen… een woeste rivier onderbrak onze tocht terug richting de tenten echter. Er was geen mogelijkheid om deze zonder natte voeten te krijgen over te steken.
Wij dus naar boven klimmen, maar ook daar konden we niet oversteken. Ondetussen was Showkat samen met 1 van de berggeiten (nieuwe bijnaam voor de paardenjongens) gearriveerd en die zouden ons wel ff redden! Tim inmiddels 70 kg, ging dus achter op de rug bij een berggeit die hem op blote voeten door de ijskoude rivier veilig naar de overkant bracht. Ik was weer eigenwijs en probeerde het zelf, maar naar 10 sec stond mijn rechtervoet in het water… Toch maar teruggegaan en op dezelfde manier als Tim naar de overkant. Verder gelopen op blote voeten, want nat worden deden we toch wel. Daar was inmiddels een tweede rivier… Gelukkig konden we op de rug van 1 van de paarden veilig naar de overkant toe. Helaas had ik geen wortel of suikerklontje bij, anders had dat paard er zeker 1 gekregen!Bij de tenten aangekomen zijn we snel naar binnen gegaan want het was inmiddels flink gaan regenen en de temperatuur was inmiddels rond het vriespunt. Met z’n 7en elkaar dus onder de dekens warm gehouden en maar een beetje gekaart. Daarna flink ingepakt gaan slapen, want de minimumtemperatuur was ‘s nachts –15! Verder nog heerlijk gedroomd over een Nederlandse overwinning, de uitslag zouden we pas vandaag (donderdag)_te horen krijgen…

Maandag 12 juni
De temperatuur was nog steeds flink laag, dus dik ingepakt: t-shirt, longsleeve, dikke trui, jas en poncho zijn we na het ontbijt met Showkat op pad gegaan. Deze dag zou achteraf gezien, de zwaarste en mooiste tocht worden van alle dagen. Allereerst zijn we richting een groter meer gelopen. Onderweg nog ff een rivier oversteken. Nadat we een half uur op de schapen gewacht hadden konden wij uiteindelijk via de stenen de rivier over en dit keer zonder natte voeten. Aangekomen bij het meer zouden we gaan vissen, maar helaas was Showkat het visgerei vergeten, dus hebben we maar een stuk rond het meer gelopen en wat foto’s gemaakt (in de sneeuw). Vervolgens zouden we richting het kamp gaan lopen, maar een rivier (alweer ja), zorgde weer dat we niet verder konden. We moesten nm de rivier oversteken om richting het kamp te gaan. Dus 2 uur lang hebben we verschillende pogingen gedaan om over te steken, waarbij ik 2x ben uitgegleden en dus natte voeten kreeg en een blauw scheenbeen. Showkat deed net of hij het allemaal wel wist, maar hij was hier dus ook nog nooit geweest. Uiteindelijk zagen we aan de overkant een eenzame herder die ons vertelde dat er een brug was berg afwaarts waar we wel over konden steken. Even voor de duidelijkheid: de brug was een hele grote steen waar je alleen nooit op kon komen en om eraf te komen moest je via een smal verbindingsstuk van hout en steen naar de overkant toe.
Na enkele spannende minuten en met wat hulp van de herder kwamen we alle 3 veilig aan de overkant. Daar zijn we maar ff gaan pauzeren, want we hadden inmiddels enkele uren door de regen gelopen en waren nat, koud en hongerig. Na de lunch stond de volgende uitdaging op het programma. De steile berg op klimmen om richting het kamp te gaan. Na ook deze klimpartij overleefd te hebben, hadden we er genoeg van en wilden we zo snel mogelijk naar het kamp gaan. Gelukkig kwam 1 van de berggeiten ons al tegemoet gereden, dus ik ben op het paard gaan zitten en om 16.00 kwamen we aan bij het kamp. Daar was inmiddels al een groot vuur gemaakt in 1 van de hutten zodat wij en onze schoenen snel konden warmen en drogen. Mbv een kopje thee waren we binnen een half uur weer helemaal fit. Het was dus tijd voor een partijtje voetbal. Met z'n allen naar een vlak stuk gras gelopen en daar een leuk potje gespeeld tegen de berggeiten. Het enige nadeel van voetbal in de bergen is dat het in de bergen is. De berggeiten moesten dus een stuk of 4x een heel end naar beneden lopen om de bal te halen en hetzelfde stuk ook weer omhoog klimmen! Uiteindelijk hadden wij natuurlijk gewonnen en zijn we hongerig naar het kamp terug gegaan. Daar hebben we nog een gipsy-vrouw geholpen met een flink zwerende vinger en het advies gegeven om toch maar naar een dokter te gaan. Daarna heerlijke geit gegeten, nog ff gekaart en daarna lekker gaan slapen, want de volgende dag stond de afdaling op het programma!

Dinsdag 13 juni
Om 8.00 ontbeten en om 10.00 begonnen met de afdaling. Wij gingen samen met showkat en een van de berggeiten. De rest ging met de paarden via dezelfde weg als de heenweg, want die was minder stijl!!
In het begin ging alles nog netjes via paadjes tussen de bomen en rotsen door, maar op een gegeven moment kreeg de berggeit de stuipen en ging ineens steil naar beneden toe. Wij dus erachter aan! Al glijdend over dennennaalden kwamen we steeds bij een boom tot stilstand. Een zwarte piste was er niets bij! Gelukkig had ik mijn wandelschoenen aan, dus ik had voldoende grip. Mijn goede vriend Tim echter, had zijn dansschoenen meegenomen dus al gauw werd het voor hem een kwestie van zitten en naar beneden glijden. Uiteindelijk kwamen we allemaal met kapotte knieen en Tim met een zwarte broek beneden aan bij de rivier. De berggeit was inmiddels verdwenen, want zijn tempo was dodelijk voor ons. Aan de rivier gelunched en daarna richting het kamp gelopen dat een stukje verderop lag. Daar de rest van de dag in de zon gelegen en gelezen met uitzicht op een gletsjer. Ondertussen nog geluisterd naar de muziek die de gipsy-kindjes maakten met Tims trommel. ‘s avonds weer geit gegeten en de laatste avond bij het kampvuur doorgebracht.

Woensdag 14 juni
Om 5.00 werden we vrij radicaal gewekt door de plaatselijke haan. Na deze geslacht, geroosterd en verorberd te hebben zijn we nog 2 uur gaan slapen. Weer heerlijk ontbeten met een prachtig uitzicht op de rivier. Daarna met Showkat de rivier afgelopen en uiteindelijk teruggelopen naar het dorpje waar we begonnen waren. Nog ff thee gedronken met 1 van de families en met iedereen op de foto gegaan. Om 1 uur kwam de broer van Don Corleone samen met zijn zoontje en de dikke Amerikaanse bejaarde om te lunchen bij de rivier en nog een stuk te wandelen. Die lui waren dus pas om 5 uur terug en wij hadden in de tussentijd maar een beetje gehangen en afscheid genomen van de berggeiten (onze bal maar daar achtergelaten want wij kunnen er niet meer zoveel mee). Daarna met de taxi terug en om 19.00 kwamen we weer aan bij het boothuis.
Allereerst een heerlijke douche genomen (de eerste wasbeurt in 5 dagen) en de was gedaan. Daarna natuurlijk voetbal gekeken en met Don Corleone de plannen voor de volgende dag doorgenomen. Dit keer hebben wij hem eens verteld wat wij wilden!
Na de kraker Tunesie-SaudieArabie maar gaan slapen…

Donderdag 15 juni
Na een heerlijke nacht in een zacht, warm bed hebben we na het ontbijt gezien hoe de moffen weer in de laatste minuut weten te winnen. Daarna snel naar het dorp om het thuisfront te bellen en te informeren wat Nl heeft gedaan! GEWONNEN MET 1-0!!!
Nu internetten en na 3x dit verhaal opnieuw getypt te hebben (klote internet hier) gaan we nu wat plaatselijke souvenirs kopen!!
Morgen met de bus naar Jammu en daarna met de trein naar Amritsar waar we hopelijk voor 21.30 aankomen zodat we Nl-Ivoorkust kunnen kijken!
Achteraf gezien was dit een prachtige week met veel natuur en een onvergetelijke trektocht!

Namaste allemaal, tot over kleine 3 weken!!

• 15 Juni 2006 - 08:39

Leo (papa Jejo):

Ha ventje

Mooi verhaal, moffen wonnen overigens terecht.

groeten , aan Tim bijvoorbeeld, tot 2 juli op schiphol

• 15 Juni 2006 - 10:11

Kris:

Ewjj Marf

Super verhaal!!! K had j nog gesmsd maar die heb j waarschijnlijk niet ontvangen.
    Nog 3 weekjes, en jij terug uit India en 1 dage en dan heb k vakantie!!!:D
    Kus Kris

• 15 Juni 2006 - 10:26

Faas:

He pik,

Ik had je nederland ook nog gesmst, maar niet ontvangen dus...Naja, mooie verhalen iig en ik zie je wel weer verschijnen ici. Ciao

• 15 Juni 2006 - 16:44

Francis:

Wat kun je toch lekker vertellen! Tot begin juli!

Francis en Ad

• 20 Juni 2006 - 12:25

Lucas:

Klinkt goed kerel! Let me know wanneer je terug bent!

groeten
    Luc